måndag 26 oktober 2009

Handikapparkering....


Hej igen!
Sitter här vid köksbordet, där min bärbara dator oftast håller till, redo att finnas till hands när jag behöver den.
Sitter och funderar på det här med handikapparkering i Ö-viks kommun...
När jag hamnade i rullstol för ett och ett halvt år sedan, åkte vi till fotografen för att ta id/körkortsbilder som skulle användas till mitt blivande handikapparkeringstillstånd. Jag fylldde i alla uppgifter i ansökan och bifogade fotot i kuvertet som var adresserat till en kvinna i kommunhuset som hade hand om detta.
Anledningen till mitt behov av tillstånd är att kunna parkera på platser där man kan få in och ut en rullstol där man står parkerad. Inte för att vi ska få parkera gratis, som en del tror, utan för att ur och pålastning ska gå smidigt. Höga trottoarkanter slipper man också ofta på speciella handikapparkeringar....vilket skulle underlätta enormt.
Efter ett par veckor fick jag ett rekommenderat brev som vi genast åkte och löste ut. Glada för att vi nu skulle få parkera på lättare ställen öppnade jag brevet. AVSLAG PÅ ANSÖKAN...stod det att läsa med stora bokstäver...... Jag tog för givet att ett misstag begåtts och ringde till den kvinna som undertecknat brevet. Nejdå, hon hade bara gått efter de regler som fanns... Kan man inte köra bil själv så får den som kör skjutsa mig dit jag ska och sen fara och parkera....Och det innebär att man träffar på dessa gatstednar och höga trottoarkanter och bilar som står så nära vår bil att man inte kommer in i bilen.
Kvinnan sa dock att det hela kunde omprövas då jag ev. kommer ur rullstolen....MEN...det är ju när jag har den som behovet finns!!!
Sen kan man skriva 10 sidor om all gatsten i Ö-vik, som gör att man inte kang köra rullstolen själv............men det får vänta tills nån annan dag.
Kram Agneta

3 kommentarer:

  1. Ja du det är märkligt hur allt är. Det har blivit så krångligt med allt och när man vet människor som är beronde av att kunna förflytta sig med en rullstol så undrar man vad beslutsfattarna har i sitt huvud när de planerar. Man slutar aldrig förvånas // Kram Bettan

    SvaraRadera
  2. Hej
    Det är klart att du ska överklaga! Och helt enkelt skriva att det är ogörligt att ta rullstolen över gatstenarna ens med hjälp. Att det, så länge det finns gatstenar i stället för slät asfalt eller plattläggning utan skarvar, är omöjligt att rulla fram utan att få kotfrakturer.
    Stå på dig!
    Det är en mänsklig rättighet att kunna ta sig fram på ett rimligt sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag har överklagat, men de säger att eftersom jag inte kan köra bilen själv, så kan min man köra fram dit vi ska och lasta av mig och rullstolen där. Sen kan jag sitta och vänta på honom där tills han ev hittar en parkeringsplats.

    SvaraRadera