måndag 6 september 2010

Aubergingratäng....

Idag testade jag ett recept som jag hittat i det receptprogram som jag har i min nya mobil.

Det smakade underbart gott! Tyvärr tog jag ingen bild på gratängen.....men här får ni receptet:

Aubergingratäng

ca 400 g aubergin
2 gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
1 brk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 tetra Kelda ostsås
riven ost

Sätt ugnen på 225 grader
Skiva auberginen i ganska tunna skivor. Lägg dem på hushållspapper och strö över ca 2 tsk salt fördelat över skivorna. Låt stå.
Hacka den gula och den vita löken och stek dem mjuka i smör några minuter.
Tillsätt grönsaksbuljong, krossade tomater och tomatpurén. Koka ihop ca 5 minuter.
Torka av auberginskivorna med hushållspapper och stek dem snabbt på båda sidorna i smör tills de fått lite färg.
Lägg hälften av de stekta skivorna i en ugnssäker form. Häll tomatröran över och täck med resten av skivorna.
Häll på ostsåsen.
Strö över riven ost.
Grädda i 225 grader varm ugn tills gratängen fått fin färg.

Servera bacon eller kött till, eller ät den som den är!

Lycka till! Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar